Witam wszystkich. Do napisania tego posta doznałem weny twórczej gdy kolega zaczął zasypywać mnie pytaniami typu "A czeeemuuu w BO sąą broonie które powstałyy po 1968-myyym? Tj. rok zakończenia Black Opsa. Oto wielka rozpiska broni, które mamy do dyspozycji w grze, dodatkowo rok w którym zostały zaprojektowane i wyprodukowane. Jeśli ktoś zauważy, że czegoś zapomniałem dodać - propozycje dorzucajcie w tym wątku lub PW. Na zielono zaznaczam te bronie, które są i dobrze, a na czerwono te, których nie powinno być. Na żółto takie, o których zdanie sami powinniście sobie wyrobić.
Call of Duty: Black Ops czas akcji: 1961-1968
Pistolety maszynowe:
MP5 - rok produkcji 1966, dodatkowo mamy zmodyfikowane MP5 (MP5K, które weszło jeszcze później).Pierwszy raz dostajemy MP5K do ręki w roku 1963.
MAC11 - rok produkcji 1972 - cztery lata po zakończeniu BO.
Scorpion - brak danych
AK-74u - O samym AK74 (wersji z kolbą) świat usłyszał w '74 roku a do produkcji wszedł w 2 lata później.
Uzi - Rok produkcji 1951. Do produkcji seryjnej weszło w 1956.
PM63 - nie wiem czy ktoś z Was wie, ale to nasza, polska broń . Prototypy 1960, produkcja seryjna cztery lata później.
MPL - stworzony w 1963
Spectre - produkcja rozpoczęła się na początku lat 80-tych.
Kiparis - wczesne lata 70-te. Wprowadzony na uzbrojenie rosyjskiego ministerstwa spraw wewnętrznych (MWD) w '91.
Karabiny szturmowe:
M16 - prototypy - 1957, seryjnie od 1960.
Enfield - prototypy - lata 70-te, produkcja seryjna od 1985.
Famas - prototypy - 1967, produkcja seryjna od 1979.
M14 - prototypy - 1954, produkcja seryjna - 1959-1964
Galil - prototypy - lata 60-te, produkcja seryjna od 1965.
AUG - prototypy - 1977, produkcja seryjna od 1978.
FN FAL - produkcja seryjna od 1953, nie wiadomo czy nadal trwa.
AK-47 - w to się za bardzo nie zagłębiamy, jak we wszystko prototypy - 1946, produkcja seryjna od 1949.
M4 Commando - produkcja seryjna od 1997 - do widzenia.
@na "prośbę" Gaunt11
Co do "M4" w BO, to wołami stoi, że to jest Colt Commando/CAR-15, które występowały w różnych wariantach i służyły w Wietnamie. Paradoksalnie panowie z Treyarch wybrali akurat ten, którego nie używano w NAM <FAIL>. Generalnie takich wpadek w tej grze jest całe mnóstwo i blisko połowa arsenału nie istniała w czasach, w których rozgrywa się akcja Black Ops.
oto wypowiedź jednego z forumowiczów gaminatora - mnq, myślę że co do Commando nie mamy za dużo do gadania.
G11 - prototypy - 1974, produkcja seryjna od 1986.
Strzelby:
Olympia - nie jest dokładnie wiadome w grze co to dokładnie za broń wiadomo tylko, że to mocna dubeltówka ale z tego co wiem, całkiem niedawno weszły dubeltówki z ułożeniem luf jedna nad drugą, wcześniej były ułożone jedna obok drugiej.
Stakeout - tak na prawdę nazwa tej broni to Ithaca 37, stara broń. Prototypy zbudowano w 1933, produkcja seryjna od 1937.
SPAS-12 - pełna nazwa to Franchi SPAS-12 produkcja od 1979. Dziękujemy.
HS10 - trochę męczyłem się żeby znaleźć parę informacji o nim. Zaprojektowany w 1968, wyprodukowany w 1970.
Lekkie karabiny maszynowe: (To chyba jedyna grupa broni, w której Treyarch nie dało dupy)
HK21 - stworzony w 1961, ogólnie bardzo szczupłe informacje w sieci.
RPK - jak wszystkim wiadomo kolejne przerobione AKardzisko. Produkcja seryjna od 1961.
M60 - pierwszy raz użyty podczas Wojny w Wietnamie, poprzez konflikty w Iraku do Kambodży. Produkowany od 1957.
Stoner63 - Prototypy - 1961, produkcja seryjna od 1963.
Snajperki:
SWD Dragunow - (Snajperskaja Wintowka Dragunowa) AK było na tyle dobre żeby zrobić z niego snajperkę . Rosjanie robili prototypy w latach 1958-1963, później rozpoczęli produkcję seryjną.
WA2000 - znamy tę broń z Hitmana tylko szkoda że w CoD jest tak "mientkim gównem" i do produkcji seryjnej dostała się w 1982.
L96A1 - wszystkim snajperom staje jak widzą tę broń a jej wogóle nie powinno w Black Ops być. Dizajned i prodjused w 1982 (wersja AW w '83)
Wszystkie dzieciaki nazywają to AWP a to nawet nie ma z tym nic wspólnego bo L96A1 to zupełnie inna broń przystosowana do zupełnie czego innego. AWM (w CS'ie czała pod ksywką AWP - celowy zabieg producenta) jest jego późniejszą ulepszoną wersją.
PSG-1 - też nie mam pojęcia co ta broń robi w Black Ops'ie Zaprojektowana w 1970, wdrożona do produkcji w 1972.
Wynika z tego, że będąc wiarygodnym Treyarch powinien udostępnić tylko Dragudziadka. Jako ciekawostkę powiem, że w Wietnamie Amerykańce biegały za żółtymi z bronią myśliwską - jakimiś WInchesterami, które okazały się na tyle dobre żeby wojsko je kupiło. Tylko kilka sztuk trafiło do szczęśliwych żołnierzy a i tak w dżungli za długo nie pochodziły. Wiadomo, błotko lubi zatykać lufy, zamki i inne duperele...
Pistolety:
ASP - trudno powiedzieć dokładnie kiedy został zaprojektowany, produkowany od 1975 do 1987. W 2000 roku produkcja została wznowiona.
M1911 - Stary Colt jeszcze z dawien dawna, znany nam z IIWŚ produkowany do dziś, uznany za jedną z lepszych broni w tym roku firma Colt obchodzi 100-lecie tego "łepona".
Makarov - o tym chyba też nie trzeba za dużo pisać. Produkowany od 1951 do dziś. Jeden z lepszych pistoletów na świecie.
Python - kolejna "Coltowska" broń dana nam przez Treyarch. Najpotężniejszy pistolet z gry. Produkowany w latach 1955-1996.
CZ75 - Pistolet naszych południowych sąsiadów, wszystko co jest poprzedzone symbolem CZ jest niezłe, począwszy od pistoletów a skończywszy na sztucerach myśliwskich.
Wyrzutnie:
M72 LAW - w '63 adoptowany przez Marinsów wdrożony do produkcji i wysłany do Amerykanów walczących z Żółtymi.
Ciekawostka: wiemy, że Wietnamczycy zastawiali pełno pułapek w lesie, głównie mechanicznych. LAW nadawał się do tego znakomicie. Amerykanie po zużyciu wszelkiego rodzaju śmieci zostawiali w lesie. Wrzucali do wystrzelonego LAWa odbezpieczone granaty z łyżkami. Kiedy ktoś wlazł na sznurek lufa odwracała się w dół i granaty wysypywały się na ścieżkę.
RPG - dokładnie RPG-7 uwielbiana przez terrorystów i nubów w grach. Nie muszę się chyba o tym rospisywać bo każdy to zna. Produkcja od 1961.
Strela-3 - 9K34 Strela-3 - wprowadzony na wyposażenie Armii Sowieckiej w 1974 roku. Nie wiem co ta broń robi w Black Ops.
China Lake - Wyprodukowana w 1968 czyli wtedy, kiedy kończy się Black Ops. Tej broni też nie powinno być, aczkolwiek Wietnam zaliczyła.
Broń "dziwna":
Nóż balistyczny - nielegalny w USA jest dosyć nowym wynalazkiem, na moje oko powstał w połowie lat 70-tych. Jest to bardzo nierealistyczna broń w CoD. Dlaczego? Pooglądajcie sobie na YT filmiki jakiej siły trzeba użyć żeby to załadować. Tymczasem w BO biegamy Pudzianem a czasach świetności i wkładamy ostrze jedną ręką.
Kusza - w internecie nie znalazłem informacji ja temat takiej kuszy jaka jest w Black Ops, natomiast wiemy kiedy kusze zostały wynalezione. Niech se każdy uważa co chce .
Wyposarzenie itp.:
Semtex - sam materiał wybuchowy został wynaleziony w latach 50-tych a produkcja została rozpoczęta w '64-tym. Na ile prawdziwa jest teoria na isnienie granatów semtexowych nie wiem, ale każdy kto oglądał Szeregowca Ryana wie co to są lepkie bomby. Werdykt zostawiam Wam.
Tomahawk - każdy kto lubi westerny wie o co chodzi. US Army przejęło te toporki od Indian, ulepszyli je i są wykorzystywane od mniej więcej lat 50-tych przez US Army.
Granat odłamkowy - w tym momencie możemy czepiać się szczegółów bo granaty istniały już wtedy kiedy ludzie wynaleźli czarny proch i armaty.
To co widzimy w Black Ops żołnierze przezwali Baseball, ze względu na kształt. Nazwa właściwa to M67 Granade. Używany w czasie Wojny w Wietnamie. Młodszy brat Pineapple'a, czyli Ananasa znanego nam z IIWŚ.
Granaty błyskowe i ogłuszające - to co widzimy w BO jest dziwnym zjawiskiem, bo granaty taktyczne powstały na potrzeby służb specjalnych, których zadaniem miało być obezwładnianie wszystkich osób w pomieszczeniu. Pomysł zrodził się w roku ok. 1962 natomiast te granaty rozpoczęły służbę o wiele wiele później. Na pewno później niż rok 1968. Granat ma trochę ponad sekundę na wybuch od odpadnięcia łyżki i znajduje się w nim średnio 4,5g materiałów wybuchowych.
W Black Ops te nuby z Treyarch wrzuciły flashe z Modern Warfare w misji gdzie sterujemy Reznowem i mamy znaleźć Steinera. Wygląda to tragicznie. Ma to być "zapas" granatów dymnych leżących na ziemi dla oznakowania celów dla ostrzału moździeżowego.
Kamera, i te inne duperele typu granat-wabik to bzdura, jednak fajny gadżet w BO.
C4 - to każdy zna. Było w Wietnamie, a co ciekawe znalazłem na angielskiej Wikipedii taki fragment: "...soldiers during the Vietnam War era would sometimes use small amounts of C4 as fuel for heating rations while on long patrols."
Co znaczy to samo co: "...żołnierze podczas trwania Wojny Wietnamskiej czasem używali bardzo małych ilości C4 do PODGRZEWANIA ŻARCIA na długich patrolach/wartach". Amerykanie mają nasrane we łbach.
Claymore - używane od lat 1960 do dzisiaj. W nowych CoDach to standard.
tak jak obiecałem - dorzucam
Serie ofiar:
UAV - Unnamed Aerial Vehicle - to raczej nazwa technologii, w jakiej jest stworzony samolot szpiegowski. Z powodu ubogich informacji w internecie na ten temat (przynajmniej tego Black Ops'owego UAV) mało mogę Wam powiedzieć. Ogólnie rzecz biorąc UAV miał być następcą Blackbirda, bo nie zużywa tyle paliwa a robi mniej więcej to samo. Call of Duty miało być poparte historią a nie tworzyć nową historię lub modyfikować istniejącą. Zanim doszło do jakichkolwiek lotów bezzałogowych (UAV jest bezzałogowy) pierwsze informacje na temat położenia wojsk przeciwnika dostarczali piloci a nie komputery. Jednak UAV jest cennym gadżetem w multiplayerze i na pewno multi bez niego nie byłoby takie same.
RC-XD - kolejna bzdura ze strony Treyarch. Jak dobrze wiemy, RC pasowałby idealnie do MW a nie BO, dlatego, że nikt nie będzie przewoził C4 w latach '61-'68 sterowanym zdalnie samochodzikiem. Takie rozwiązania zyskały sympatię wojskowych całkiem niedawno i są wykorzystywane tylko w sytuacjach kryzysowych, i nie chodzi tu tylko o samochodziki ale różnego rodzaju zdalnie sterowane roboty, które strzelają, rozpoznają itp. itd.
Samolot zakłócający - wszelkiego rodzaju zakłócacze zostały stworzone od razu gdy do wojska wprowadzono komunikację radiową. Jest tylko mały problem, bo równie skutecznie można zakłócić sygnał przy pomocy jakiejś sporej anteny i w żadnym wypadku NIE MA POTRZEBY wysyłania samolotu w tym celu. Jednak to rozwiązanie jest chyba w porządku aby po prostu gracz miał możliwość utrudnienia wykrycia przeciwnikowi.
Wieżyczka SAM - po wpisywaniu różnego rodzaju haseł typu "SAM Turret", "Wieżyczka SAM", itd. nie znalazłem nic oprócz screenów z Black Ops orac C&C. Po wpisaniu "SAM Turret in real" nadal screeny z Black Ops. Wynika z tego to, że albo producent wymyślił sobie nazwę i wieżyczkę albo wojsko tak chroni swoją broń przed oczami innych ludzi. Zastanówcie się która odpowiedź może być prawdziwa.
Zrzut wyposarzenia - zrzuty znamy od czasu wynalezienia samolotów transportowych i spadochronów, to jest jak najbardziej na miejscu, gożej z zawartością dostarczonej nam skrzynki.
Zrzut napalmu - napalm jak nam dobrze wiadomo uwielbiany w czasie Wojny w Wietnamie. Nie gasi go woda i takie inne duperele a jak się dobrze rozpędzi to osiągnie temperaturę 1200 stopni. Pierwszy raz został użyty podczas IIWŚ, następnie w wojnie domowej w Grecji a na masową skalę w Wietnamie. Tu cytat z wikipedii: "Stosuje się go w miotaczach ognia i bombach lotniczych, rzadziej pociskach artyleryjskich i rakietowych." czyli jak najbardziej w porządku.
Strażniczy minigun - no w rzeczywistości tak to się powinno nazywać tymbardziej, że w "First Strike'u" ma być na jednej z map taka spora wieża chyba z 3 takimi działkami. Kompletna bzdura! Zanim komputery "nauczyły się", tj. napisano odpowiedni program, rozpoznawać ludzi a nie mylić ich z beczkami i innymi takimi rzeczami minęło bardzo dużo czasu. Nawet teraz takie oprogramowanie nie jest w 100% działające a co dopiero w latach 60-tych.
Drużyna moździerzy - to zostawiamy. Moździerze a przynajmniej ich dalecy poprzednicy znani są ludzkości od XV wieku. Więcej można dowiedzieć się w internecie.
Atak śmigłowca - znana nam Cobra została wyprodukowana w roku 1967 pełna nazwa: Bell AH-1 Cobra. Już na siłę zakładając, że czas akcji multiplayera wykracza poza rok 1968 niech ta Cobra sobie będzie...
Rakiety Walkiria - wpisuję sobie Valkyrie Rockets a tam znowu Black Ops. Jedyny ślad na jaki natrafiłem prowadzi do Samobieżnej wyrzutni Valkiri, która nijak ma się do urządzenia przedstawionego w BO.
SR-71 Blackbird - o tym samolocie można wiele opowiadać. Wykonany w technologii Stealth tak jak późniejsze latające skrzydła, np. B-2 Spirit, niewykrywalny dla radarów, rozwijający zawrotne prędkości i znajdujący się poza zasięgiem rakiet. Produkowany w latach 1963-1969. Wiadomo nam, że Blackbirdy były wykorzystywane przez CIA i wojsko, później "przechowywane" w Anglii w okresie Zimnej wojny wykonywały loty zwiadowcze. Wiadomo nam (jest naoczny świadek), że takowy Blackbird przeleciał sobie przy polskiej granicy na Bałtyku z niewielką prędkością 2600km/h na wysokości 28km.
Nalot dywanowy - znany nam z IIWŚ, jak najbardziej w porządku. Samoloty, których w multi używa się do nalotów można zobaczyć w misji z Dr. Clarkiem w singlu.
Strzelec śmigłowca - działka typu minigun znamy z westernów. Żaden problem by z biegiem historii ulepszyć miniguna, zamontować go w Huey'u i dać jakiemuś żołnierzowi by rozwalił setkę przeciwników. Takie przypadki znamy z Wietnamu.
Psy obronne - psy były szkolone i używane od dawien dawna, każdy "młody" SS-man dostawał psa. Całkiem możliwe jest wypuszczenie 2-3 psów na przeciwnika ale nie 10. Mimo to, takie rozwiązanie było możliwe...
Śmigłowiec szturmowy - Hind to to samo co Cobra. Jeden i ten sam śmigłowiec. Myślę, że celowym zabiegiem producenta było rozbicie jednego helikoptera na Hinda i Cobrę by rozumieć komunikaty radiowe (kiedy będzie sterował gracz a kiedy bezmyślny bot), moim zdaniem głupie rozwiązanie, bo wyglądają one nieco inaczej.
Ponury żniwiarz - Grim Reaper, w rzeczywistości M202A1. Wyprodukowany w 1978 kaliber 4x pocisk 66mm wszystko fajnie tylko szkoda, że nie załapuje się wiekowo do Black Opsa.
Jak ktoś ma ochotę może więcej dowiedzieć się z Wikipedii i Gógla, jednak polecam angielskie Wiki bo jest tam więcej informacji i są one bardziej wiarygodne. W razie popełnionych błędów proszę o poprawienie mnie. Wcale nie uważam, że gra jest źle zrobiona, bo jest zrobiona do dupy a jak pogrzebałem w necie to mnie przerażenie wzięło. Zrozummy jednak Treyarch. Co to była by za gra z samymi zaznaczonymi na zielono broniami... Mam co do tego mieszane uczucia.
Pozdrawiam.
PS. Mam nadzieję, że nie zniechęcam was do gry bo i tak jest fajnie